Apa yang susah sangat? (ADHD) -PART1

1. Susah nak fokus

Aku kerlipkan mata. Slide presentation tajuk hari ini di hadapan, pensyarah pula berucap di belakang, manakala syaitan mungkin sedang bertenggek atas kepala aku sambil kencing lalu air kencingnya mencurah-mencurah sampai aku terkatup-katup mata ni.

Aku cuba bertahan. Pukau diri sendiri.

"Mun, kau gila ke nak tidur sekarang. Apa yang dia cakap tu kau dengar tak. Kang kena tanya tak pasal pasal mati berbuih mulut." bisik jiwa suci aku.

Bisikan itu sedikit berkesan. Nota pembentangan aku baca perlahan. Aku masih tak dapat tangkap maksudnya. 

"Hmm kejap, macam mana ni. Dah slide 15. Aku tak faham satu habuk pun. Macam mana nak faham isi tengah-tengah??" 

Aku melihat rakan di sebelahku. Kelihatan tekun mendengar. Terasa bahu ku dicuit, aku menoleh ke belakang. 

"Mona, tadi apa perkataan sir cakap tu. Tak jelas," bisik Su perlahan. Kau betul betul salah tanya orang.

"Alamak, tak tahu la." Aku balas.

Sebenarnya aku agak terganggu apabila ada orang memanggil namaku di saat kelas sedang bermula. Bukan ke selalu orang cakap, tak boleh kacau kawan masa cikgu tengah bercakap kat depan. Like, jangan tanya kawan kalau tak faham, tanya la terus cikgu. Bila bercakap nanti dua dua murid tak dapat apa yang diajar.

Dah la aku ni kepala kenot brain. Sahabat aku si Su ni rajin pulak bertanya. Sebab dia ni baik aku diamkan saja. 

Kejap, sambung balik dengar. Aku pasrahkan saja. Mungkin aku akan fokus betul betul slide tengah tengah ni dan kemudian baru tanya. Atau pun kalau tak dapat langsung, aku baca la malam ni.

Macam la aku baca kan.

Yang semalam pun tah ke mana. Macam mana aku nak belajar ni macam ni. Last minit study tak kan membantu sebab benda nak baca tu banyak gila. 

Terasa berkeringat aku dalam kelas berhawa dingin tu.

"That's the last slide. Any question?" Mr. Muthu berjalan ke hadapan kelas. 

'Mampus aku. Kelas dah habis!' gumam dalam hati. Soalan keramat tu yang aku seriau. Terasa belakang aku ni ada orang pegang walaupun tak ada. 

Mr Muthu takkan lepaskan semua orang selagi dia belum dapat 3 soalan. Itu syarat settle kelas Mr Muthu. Kalau tak, dia yang tanya, lagi mampus.

Masalahnya tak da sorang yang nak buka mulut bertanya!

Aku mula mengarang soalan. Tapi puas aku fikir, tak da apa yang tersurat dalam kepala ni. Apa yang aku tak tahu pun aku tak tahu!




Comments

Popular Posts